måndag 21 april 2014

Då allt vände

Så satt vi då, trötta och nöjda, i soffan på måndagskvällen. Påsken hade kommit och gått. Allt som vi ville göra om vädret tillät var gjort. De underbara stunder vi fått i solen öppnade själen. Som sidensjalar som böljar i vind dansade tankar och känslor.
Det blev så att Stella fick åka på lov till Jessica och Preben. När Jessica var på väg hem reste sig tre hundar för att följa med till grinden: Zassa, Jacee och... Stella. På något sätt hade hon förstått att hon skulle med. Så därifrån har vi fått rapporter om bus och lek. Jacee anpassar sig (som jag nästan inte trodde att en border collie kunde) och sin lek när hon leker med Stella. Två snabba hundar som far runt övervakade av damen Zassa.
Så kom Elin och Richard hit för att träffa Grabben. Som genast makade sig tillrätta hos Richard. (Som förövrigt bejakar vissa delar av sin själ genom att köra en rosa bil). De rapporter vi fått från Borås angående Åskaar som han nu heter bådar gott. Det finns två vackra katter i hemmet men de finner sig i krullet matte o husse släpat hem! Ensamhets träningen fortskrider. Grannar uttalar positiva omdömen över hans uppenbarelse.
Vår vän Liss-Britt styrde sin fräcka bil hit för att dela påskens fröjder med oss. Hennes pudlar Dexter och Loui hoppade av glädje och alierade sig med våra och hjälpte till att tala om när grannarna fick besök. Dexter och Dexxxi är väldigt typlika och fick ibland varandras tillsägelser. (Lika mycket päls, mossa och gräs i den, samma vilja att "ska bara")
Och så kom valparna!! Saga började bädda och trampa runt på fredagskvällen så dät vid nio. Klockan 05.50 morgonen därpå la jag mig i min säng. Då var allt klart och tre svarta hanar hade sett dagens ljus. Eller i alla fall gryningen. Någon gång under natten hade jag och Saga slumrat till i hörnet. Dick hade hört oss... Huvudet brevid Saga i biabädden med handen på henne. Allt för att känna om hon började krysta. Hängandes över en hög med plädar och handdukar med knäna ner i en hundbädd sov jag i så där en kvart. Det ska sägas att den underbara kvällen med grillat, snapps och goda vänner var just det underbar. Jag borde väl ha varit tröttast men sällskapet gjorde mig pigg. Janne och Inger lärde oss hur goda rotfruktschips är. Emil gjorde oss sällskap vid middagen. Telder visade att godisinköp är en konst. Som han utövar med briljans. Egon såg till att efterrätt blev lagad och äten. Med den äran!

Så trötthet och nöjdhet var det som kändes mest där i soffan på annandagens kväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar